דילוג לתוכן הראשי
Moodle - Department of Science Teaching Moodle - Department of Science Teaching
  • קטגוריות קורסים
  • עברית ‎(he)‎
    עברית ‎(he)‎ English ‎(en)‎ العربية ‎(ar)‎
  • אתם משתמשים כרגע בגישת אורחים (התחברות)

מכ"ם לביוחקר - חדר מורים

  • ראשי
  • קורסים
  • קורסי אב
  • מכ"ם לביוחקר - חדר מורים
  • ברוכים הבאים!

    מדריך לשימוש באתר                    לקט עבודות ביוחקר                    הנחיות ביוחקר תשע"ז (מתוך אתר הפיקוח)
    • באתר מכ"ם לביוחקר תלמדו כיצד לכתוב עבודת חקר (ביחידה "לומדים לכתוב עבודת חקר") ותכתבו את עבודת הביוחקר שלכם, שלב אחר שלב (ביחידה "עבודת הביוחקר שלי"). 
      כתיבה בכלל, וכתיבה מדעית בפרט, היא משימה מורכבת, שכל אחד ניגש אליה באופן שונה. לפני שאתם מתחילים לכתוב, ענו על השאלון וגלו איזה סוג של כותבים אתם: בחן את עצמך - איזה סוג כותב אני?

      בהצלחה!
    •  פורום ביוחקר תשע"ו
  • לומדים לכתוב עבודת חקר
    לומדים לכתוב עבודת חקר
  • עבודת הביוחקר שלי
    עבודת הביוחקר שלי
  • מידע למורה
    מידע למורה
  • צעדים ראשונים - הנחיות
    צעדים ראשונים - הנחיות
  • אודות האתר וצור קשר
    אודות האתר וצור קשר
  • היכרות עם תקשורת מדעית
    היכרות עם תקשורת מדעית
  • מאפייני המאמר המדעי
    מאפייני המאמר המדעי
  • מבוא
    מבוא
  • שיטות
    שיטות
  • תוצאות
    תוצאות
  • דיון
    דיון
  • מקורות מידע
    מקורות מידע
סגור חלון צף
יחידת ההוראה הבאה
יחידת ההוראה הקודמת
  • לומדים לכתוב עבודת חקר

    מה זה מאמר מחקר? מה הקשר בין מאמר מחקר לעבודת הביוחקר? איך כותבים מבוא לעבודה? מה ההבדל בין בקרות לחזרות? מהי המשמעות של תוצאות מעובדות ותוצאות גולמיות? מה חשוב לכתוב בפרק הדיון? על שאלות אלו ואחרות נענה בעזרת פעילויות שונות. 
    בתמונה משמאל אתם יכולים לראות כיצד בנוי מאמר מחקר (וגם עבודת ביוחקר). מדענים מתחילים לכתוב מאמרי מחקר בדרך כלל מפרק התוצאות ופרק השיטות (ולא מהמבוא), וזאת על מנת לכתוב בפרק המבוא (ובפרק הדיון) רק את המידע הרלוונטי למה שנעשה בניסוי.
    אתם תלמדו על כל אחד מחלקי המאמר על פי סדר זה. נתחיל מפעילויות היכרות עם מאמרי מחקר ותקשורת מדעית ונמשיך על פי סדר הכתיבה לכל אחד מפרקי העבודה. 
    קדימה מתחילים!

    למורים - תוכלו למצוא את כל הפעילויות בגרסת הדפסה בקישור הבא.

              

              
              

              

              

              

    • © כל הזכויות שמורות, מכון ויצמן למדע

  • עבודת הביוחקר שלי

    •  שלב 1 - הכנה לחקר מטלה
    •  שלב 2 - דף תיעוד לביצוע המחקר מטלה
    • שלב 3 - כתיבת העבודה

      קדימה! זה הזמן להתחיל לכתוב את עבודת הביוחקר שלכם. נתחיל מפרק התוצאות, נמשיך לפרק השיטות, נעבור למבוא ונסיים בדיון. בכל אחד מפרקי העבודה אתם תתכננו, תכתבו, תבדקו את עצמכם ותשכתבו את מה שכתבתם. לאחר מכן תגישו את מה שכתבתם למורה ותקבלו משוב. תוכלו לתקן את עבודתכם בעקבות הערות המורה ולהגיש שוב לאחר תיקון. לבסוף תגישו פה גם את העבודה הסופית. 

      למדריך מקוצר לכתיבה מדעית לחצו על איור המאמר משמאל.

      כתיבה פורייה ומהנה!
    • פרק התוצאות
    •  תכנון פרק התוצאות בביוחקר שלי בוחן
    •  טיוטת פרק התוצאות מטלה
    •  בדקו את עצמכם - פרק התוצאות רשימת סימון
    • פרק השיטות
    •  תכנון פרק השיטות בביוחקר שלי בוחן
    •  טיוטת פרק השיטות מטלה
    •  בדקו את עצמכם - פרק השיטות רשימת סימון
    • פרק המבוא
    •  תכנון פרק המבוא בביוחקר שלי בוחן
    •  טיוטת פרק המבוא מטלה
    •  בדקו את עצמכם - פרק המבוא רשימת סימון
    • פרק הדיון
    •  תכנון פרק הדיון בביוחקר שלי בוחן
    •  טיוטת פרק הדיון מטלה
    •  בדקו את עצמכם - פרק הדיון רשימת סימון
    • הגשת עבודת הביוחקר הסופית:
    •  עבודת הביוחקר שלי מטלה
    •  בדקו את עצמכם - העבודה הסופית רשימת סימון
    • הגשת נספחים:
    •  נספח מספר 1: דף אישי מטלה
    •  נספח מספר 2: תכנון ניסוי לפי דף עזר מטלה
    •  נספח מספר 3: תוצאות גולמיות מטלה
    •  נספח מספר 4: תוצאות הניסוי המקדים/תכנון מפורט של שאלת המשך מטלה
    • הגשת דו"ח סיור:
    •  דו"ח סיור מטלה
    • © כל הזכויות שמורות, מכון ויצמן למדע

  • מידע למורה

    • מדריכים למורה
    •  למורה - מדריך לשימוש באתר קובץ
    •  מדריך למורה מכ"ם לביוחקר קובץ
    •  טבלת פעילויות והצעות לרצף הוראה קובץ
    •  דף תכנון רצף הוראה קובץ
    • פעילויות בגרסת הדפסה
    •  פעילות פתיחה קובץ
    •  פעילות הכרת מאפייני המאמר המדעי קובץ
    •  פעילות מבוא לשיפור קובץ
    •  פעילות הכרת מבנה המבוא קובץ
    •  פעילות הכרת מרכיבי החקר קובץ
    •  פעילות שיטות קובץ
    •  ניתוח מערך ניסוי מתואר בצילום קובץ
    •  פעילות תוצאות גולמיות ומעובדות קובץ
    •  פעילות דרך הצגת התוצאות קובץ
    •  פעילות הכרות עם פרק הדיון קובץ
    •  פעילות מיזוג מקורות מידע לתלמיד קובץ
    • © כל הזכויות שמורות, מכון ויצמן למדע

  • צעדים ראשונים - הנחיות

    איך מתחילים?

    1. רשמו את תלמידים לקורס מכ"ם לביוחקר כיתתי. הרישום מתבצע באמצעות מילוי קובץ האקסל המצורף, שמירתו ושליחה למייל: macambioheker16@gmail.com. ניתן להעלות את הקובץ גם כאן. 
    2. תרגלו את השימוש בפלטפורמה לפני הפעלתה בכיתה בקורס חדר המורים. מומלץ לקרוא את המידע למורה.
    3. תכננו את רצף ההוראה שלכם. אתם מוזמנים להיעזר בהצעה לרצף הוראה ובדף עזר לתכנון רצף ההוראה.
    4. התחילו לעבוד עם הכיתה שלכם בפלטפורמה. הכירו לתלמידיכם את הפלטפורמה ואת אופן השימוש בה. הפנו את התלמידים למדריך למשתמש שנמצא בעמוד הראשי. 
    5. עדכנו אותנו בכל בעיה, שאלה או בקשה שלכם. שתפו את המורים האחרים בחוויותיכם.

    פעולות חשובות שכדאי להכיר:

    1. הגדרת קבוצות

    from Department of Science Teaching on Vimeo.

    בהצלחה!

    צוות מכ"ם לביוחקר

    •  רישום תלמידים למכ"ם לביוחקר מטלה
  • אודות האתר וצור קשר

    האתר מכ"ם לביוחקר הנו אתר אינטראקטיבי להוראה ולמידה של כתיבה מדעית של עבודת חקר בביולוגיה.

    האתר פותח במסגרת תכנית רוטשילד-ויצמן למצוינות בהוראת המדעים במכון ויצמן למדע, בהנחיית גליה זר כבוד ופרופ' ענת ירדן.

    פיתוח וכתיבה אתר ראשוני: חגית ברגמן, טובה מרזר, יערה שויד, לאה יפרח, מירב כפיר וגליה זר כבוד

    פיתוח וכתיבה אתר ראשי: לאה יפרח, נעמי רייבשטיין, גליה זר כבוד ופרופ' ענת ירדן

    עיצוב ועריכה גרפית: זיו אריאלי 

    תמיכה טכנית: מרינה ארמיאץ'

    פיתוח אתר Moodle: הילה שהם 

    קראו והעירו: רותי מנדלוביץ', ד"ר רונית רוזנשיין, גלית כראדי, גלילה אלדאג, נילי גילוני, רומי ישראלי, עינת פילר, ענת לוי, מוריה אריאלי וד"ר יוסי מחלוף.

    פיתוח וכתיבת המדריך למורה: נעמי רייבשטיין, לאה יפרח וגליה זר כבוד

    הרציונל בבסיס פיתוח האתר

    • חשיפה לכתיבה מדעית תקנית (כמו מאמרים מדעיים).
    • בנייה עצמית של מדריך לכתיבה מדעית.
    • תרגול מתמשך של כתיבה מדעית וקבלת משוב.
    • פעילויות הקשורות לתכנית הלימודים – מעבדה, אנסין.
    • פעילויות מודולריות, לעבודה עצמית או בהנחיית המורה.
    • שימוש באמצעיים טכנולוגיים מגוונים.

    צור קשר: 

    לתמיכה, ייעוץ והכוונה נא לפנות ל:

    גליה זר-כבוד
    08-9342273
    macambioheker16@gmail.com

    לימוד פורה ומהנה! 

    • © כל הזכויות שמורות, מכון ויצמן למדע

  • היכרות עם תקשורת מדעית

    • מאמר מחקר מדעי הוא האמצעי העיקרי להעברת מידע בקהילה המדעית. כתבה פופולרית היא האמצעי להעברת מידע מדעי לציבור הרחב.

      המאמר המדעי הוא המקום שבו תוצאות ורעיונות חדשים מועברים למדענים אחרים. רוב העובדות שאתם לומדים בשיעורי מדע בספרי הלימוד הם למעשה פרשנויות של נתונים שתוארו לראשונה בצורה של מאמר מחקר. מאמר מדעי שכתוב היטב מסביר את המוטיבציה של המדען לביצוע הניסוי, תכנון וביצוע הניסוי ואת המשמעות של תוצאות הניסוי. מאמרים מדעיים נכתבים בסגנון שהוא מאוד ברור ותמציתי.

      ביחידה זו נכיר את שני סוג הטקסטים המדעיים – כתבה פופולרית ומאמר מחקר ונלמד על מאפייניהם.

      לאיזה משני סוגי טקסטים אלה דומה לדעתכם עבודת הביוחקר שלכם?

      פתחו את פעילות הפתיחה והתחילו לעבוד!

    • פעילויות
    •  פעילות פתיחה בוחן
    • מאמרים:

      1. לנטרל את ה"משאבה", לרוקן את "פח האשפה" - עיתון הארץ

      2. נוגדן לחלבון Pgp מפחית עמידות של תאים סרטניים לרופות כימותרפיות  - מאמר מחקר מעובד

    •  היכרות עם תקשורת מדעית דף תוכן מעוצב
    • © כל הזכויות שמורות, מכון ויצמן למדע

  • מאפייני המאמר המדעי

    • המבנה האופייני של מאמר מחקר הוא מבנה לוגי קבוע, המשחזר את רצף השלבים של שיטת החקר.  גם אם התגלית היא מקרית, וההשערה נוסחה למעשה לאחר שהתגלתה התגלית - עדיין יוצגו הדברים בסדר המקובל להצגה במאמר. החלקים המרכיבים מאמר מחקר מדעי אופייני הם: כותרת – תמצית – מבוא – חומרים ושיטות – תוצאות – דיון ומסקנות – מקורות. אפשר לראות מאמר מדעי כבנוי מהכלל לפרט ושוב לכלל. הכלל ניכר ב"מבוא" וב"דיון" שמתייחסים לקשר בין המחקר הנוכחי למחקרים אחרים. הפרט ניכר ב"שיטות" וב"תוצאות" המתייחסות למחקר הנוכחי.
      מאפיינים נוספים של כתיבה מדעית הם: כתיבה מדויקת, עובדתית ותמציתית של המחקר, שימוש במקורות מידע ועוד.

      ביחידה זו נכיר את המרכיבים השונים של מאמר מחקר מדעי ותפקידם. התחילו מהפעילות להכרת מאפייני המאמר המדעי והמשיכו בצפייה בסרטונים קצרים המציגים את מאפייני המאמר המדעי. 

    • פעילויות
    •  פעילות הכרת מאפייני המאמר המדעי בוחן
    •  סרטונים - מאפייני המאמר המדעי דף תוכן מעוצב
    • © כל הזכויות שמורות, מכון ויצמן למדע

  • מבוא

    • פעילויות
    •  פעילות מבוא לשיפור בוחן
    •  פעילות הכרת מבנה המבוא בוחן
    •  פעילות כתיבת מבוא בעקבות מעבדה בוחן
    •  פרק המבוא דף תוכן מעוצב
  • שיטות

    • פעילויות
    •  הכרת מרכיבי החקר בוחן
    •  פעילות מערך החקר בוחן
    •  ניתוח מערך ניסוי מתועד בצילום בוחן
    •  פרק השיטות דף תוכן מעוצב
  • תוצאות

    • בפרק התוצאות מוצגים הממצאים שעלו מהמחקר. התוצאות המעובדות מוצגות באופן אובייקטיבי באמצעות טבלאות, גרפים, תמונות ואיורים, המלווים בתיאור מילולי. בפרק זה יש להציג את תוצאות הניסוי, אך לא לנסות לפרש את משמעותן ולהסביר אותן.

      ביחידה זו נלמד כיצד להציג את תוצאות המחקר בדרך המתאימה ביותר וכיצד לעבד את הנתונים הגולמיים שנאספים לתוצאות מעובדות אותן ניתן להציג בפרק התוצאות של מאמר מדעי. 

    • פעילויות
    •  פעילות דרך הצגת התוצאות בוחן
    •  פעילות תוצאות גולמיות ומעובדות בוחן
    •  פרק התוצאות דף תוכן מעוצב
  • דיון

    • פרק הדיון מסכם את המסקנות הנובעות מתוך התוצאות, דן במשמעות שלהן, מעמת בין מסקנות שונות, משווה בין התוצאות שהתקבלו במחקר הנוכחי לבין תוצאות שהתקבלו במחקרים דומים בעולם. בדיון מופיעות גם השאלות שיהוו את הבסיס להמשך המחקר, במחקרים שיתקיימו בעתיד. מאפיין חשוב של פרק הדיון הוא התייחסות למגבלות המחקר, תוך ניסיון לתת הסבר לסטיות בתוצאות שהתקבלו מהתוצאות הצפויות.

      ביחידה זו נכיר את המבנה האופייני של פרק הדיון ומאפיינים נוספים בפעילות "הכרת פרק הדיון" ונקרא דיון באופן ביקורתי ונלמד כיצד לשכתב אותו, כך שיהפוך לדיון "טוב", בפעילות "דיון לשיפור". כמו כן, נלמד כיצד לתכנן את כתיבת פרק הדיון, שלב אחרי שלב, בפעילות "כתיבת דיון בעקבות מעבדה" ונשחיז את כישורי הביקורתיות שלנו בפעילות "ניסוי לשיפור".

    • פעילויות
    •  פעילות הכרת פרק הדיון בוחן
    •  פעילות כתיבת דיון בעקבות מעבדה בוחן
    •  פרק הדיון דף תוכן מעוצב
  • מקורות מידע

    • הפרק האחרון במאמר מדעי מפרט את כל מקורות המידע שצוטטו במאמר. לכל מקור מידע שמצוטט בטקסט צריכה להיות התייחסות מקבילה בפרק הביבליוגרפיה ולהיפך.

      ביחידה זו נלמד כיצד למזג מידע ממספר מקורות לטקסט אחד אחיד וברור וכיצד לצטט את מקורות המידע האלו. 

    • פעילויות
    •  פעילות מיזוג מקורות מידע בוחן
    • © כל הזכויות שמורות, מכון ויצמן למדע

    •  פרק מקורות מידע דף תוכן מעוצב
 
דילוג את משתמשים מחוברים
משתמשים מחוברים
אין משתמשים מחוברים (5 דקות אחרונות)
דילוג את ארועים קרבים
ארועים קרבים
אין אירועים קרבים
צפיה בלוח אירועים...
דילוג את צור קשר
צור קשר
macambioheker16@gmail.com
טלפון: 08-9342273
מכ"ם לביוחקר - חדר מורים
ברוכים הבאים!
לומדים לכתוב עבודת חקר
עבודת הביוחקר שלי
מידע למורה
צעדים ראשונים - הנחיות
אודות האתר וצור קשר
היכרות עם תקשורת מדעית
מאפייני המאמר המדעי
מבוא
שיטות
תוצאות
דיון
מקורות מידע
ראשי
לוח-שנה
צרו קשר | מדיניות מערכת | הצהרת נגישות
אתם משתמשים כרגע בגישת אורחים (התחברות)
ראשי
  • קטגוריות קורסים
  • עברית ‎(he)‎
    • עברית ‎(he)‎
    • English ‎(en)‎
    • العربية ‎(ar)‎
הורדת היישומון Moodle mobile